Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice

Anunț privind susținerea publică a tezei de doctorat a dnei Mamalîga Marina

Se anunță susținerea tezei de doctorat

Candidat: Marina MAMALÎGA

Conducător ştiinţific: Dr., prof. univ. Svetlana ȚIRCUNOVA

Consiliul științific specializat: D 653.01 - 144

Tema tezei: Lucrările pentru duet de piane în componistica din Republica Moldova 

Specialitatea: 653.01-Muzicologie

Data: 25 august 2020

Ora: 11.00

Local: Chişinău, AMTAP, Bl. II, str. Alexei Mateevici 87, sala 54

Principalele publicaţii ştiinţifice la tema tezei ale autorului: cca 13 articole în reviste din țară și din străinătate, culegeri naționale și internaționale, materiale ale conferințelor desfășurate la Chișinău, Nikolaev; un volum total de cca 7,8 c.a.

1) Mamalîga M. Problemele teoretice ale duetului de pian ca gen de creație componistică. În: Intertext, nr. № 3/4 (51/52). Chişinău: ULIM 2019, p. 232-239. ISSN 1857-3711. Cat. B+

2) Mamalîga M., Ţircunova, S. Particularităţile compoziţional-dramaturgice ale lucrării «Dies irae» pentru două piane de Vladimir Beleaev. În: Anuar științific: Muzică, Teatru, Arte Plastice, nr. 4 (17). Chişinău: VALINEX SRL, 2012, p. 122–128. ISSN 1857-2251.

3) Mamalîga M. Creaţiile pentru două piane ale compozitorilor din Republica Moldova: încercare a clasificării. În: Anuar ştiinţific: Muzică, Teatru, Arte Plastice, nr. 3 (20). Chişinău: VALINEX SRL, 2013, p. 114–118. ISSN 1857-2251.

4) Mamalîga M., Ţircunova, S. Particularităţile compoziţional-dramaturgice ale lucrării pentru două piane «Publicului filarmonic din Chișinăuian» de Ghenadie Ciobanu (partea I). În: Studiul artelor şi culturologie: istorie, teorie, practică, nr. 1 (21). Chişinău: VALINEX SRL, 2014, p.102–110. ISSN 2345-1408. Categoria C.

5) Mamalîga M., Ţircunova, S. Particularităţile compoziţional-dramaturgice ale lucrării pentru două piane «Publicului filarmonic din Chișinăuian» de Ghenadie Ciobanu (partea II). În: Studiul artelor şi culturologie: istorie, teorie, practică, nr. 2 (25). Chişinău: VALINEX SRL 2015, p.102–108. ISSN 2345-1408. Categoria C.

6) Mamalîga M. Din istoria interpretării la două piane în Republica Moldova. În: Studiul artelor şi culturologie: istorie, teorie, practică, nr. 3 (26), 2015. Chişinău: Notograf Prim, 2015, p. 64–68. ISSN 2345-1408. Categoria C.

7) Mamalîga M. Trăsăturile materialului tematic şi ale facturii în fantezia pentru două piane «Brîul lui M. Amihalachioaie» de Vlad Burlea. În: Studiul artelor și culturologie: istorie, teorie, practică, nr.1 (28). Chişinău: VALINEX SRL 2016, p.50–54. ISSN 2345-1408. Cat. C.

8) Mamalîga M. Trăsăturile specifice ale limbajului muzical şi ale facturii în «Valsul de Concert» pentru două piane de Oleg Negruţa. În: Studiul artelor şi culturologie: istorie, teorie, practică, nr. №1 (30). Chişinău: FOXROT SRL 2017, p. 100 –105. ISSN 2345-1408. Cat. C.

9) Mamalîga M. Воспитательно-образовательное значение исполнительскй деятельности фортепианного дуэта А. Лапикус — Ю. Махович. În: Ion Gagim și universul muzicii (Materialele conferinţei ştiinţifice internaţionale consacrate aniversării a 60 de ani ai savantului Academia de Știinţe a Republicii Moldova. Chişinău, 5.06.2014). Universitatea de Arte George Enescu Iaşi: Editura Artes, 2014, p. 160–164.

10) Mamalîga M. Произведения композиторов Республики Молдова для фортепиано в четыре руки в репертуаре детских музыкальных школ. Региональная с международным участием научно-практическая конференция Праксеологическая направленность профессиональной подготовки будущего учителя музыкального искусства, Николаев, 18–19 мая, 2016.

11) Mamalîga M. Elemente folclorice ca fundament stilistic în fantezia «Brîul lui M. Amihalachioaie» pentru două piane de Vlad Burlea. În: Patrimoniul muzical din Republica Moldova (folclor şi creaţie componisticâ) în contemporanietate. Rezumatele comunicărilor. Chişinău, 23.06.2015, p. 52–53.

12) Mamalîga M. Роль ансамбля А. Лапикус – Ю. Махович в развитии фортепианно-дуэтного исполнительства Республики Молдова. În: Educaţia artistică: realizările trecutului şi provocările prezentului. Rezumatele lucrărilor. Chișinău: AMTAP, 25–26.11.2015, p. 69–70.

13) Mamalîga M. Particularitaţi ale tematismulu şi facturii în «Concertino» pentru două piane de E. Mamot. În: Patrimoniul muzical din Republica Moldova (folclor şi creaţie componisticâ) în contemporanietate (ediţia a II-a). Rezumatele comunicărilor. Chişinău, 27.09.2016, p. 62–63. 

Rezumatul tezei

1. Problematica abordată:

Obiectivul cercetării rezidă în prezentarea și caracterizarea lucrărilor pentru duet de piane în creația compozitorilor din Republica Moldova, relevarea valorii artistice și a importanței acestora în arta pianistică. Originalitatea tezei este determinată de perspectiva studierii științifice a acestora, ca reacție la interesul pe care le-au suscitat în practica interpretativă.

2. Conţinutul de bază al tezei:

Teza constă din 132 de pagini ale texului de bază, inclusiv introducerea, patru capitole, concluziile generale și recomandările, indicele bibliografic din 145 de titluri, 13 pagini de anexe. În Capitolul 1 se analizează baza metodologică a cercetării. Capitolul 2 prezintă lucrările pentru două piane de V. Burlea, E. Mamot, O. Negruța – modele ale stilisticii folclorice. Capitolul 3 conține analiza opusurilor lui O. Negruța și M. Stârcea pentru ansamblul format din două piane, ca exemple muzicale ce aparțin „celui de-al treilea flux”. Capitolul 4 este legate de creațiile lui V. Beleaev și Gh. Ciobanu pentru duet de piane ca rezultat al căutărilor unor mijloace contemporane ale limbajului muzical și a unor noi abordări compozițional-dramaturgice.

3. Principalele rezultate obţinute:

Rezultatele principiale noi obţinute pentru ştiinţă şi practică constau în faptul că, în premieră în studii muzicale din Republica Moldova, a fost realizată o prezentare complexă a creațiilor scrise de compozitorii autohtoni în special pentru două piane. Suportul analitic elaborat privind lucrările pentru două piane ca parte integrantă a creației componistice a Republicii Moldova din anii 1980–2000 ce reflectă tendințele generale ale dezvoltării artei muzicale naționale. Dezvoltarea repertoriului pentru duet de piane este determinată de legăturile tot mai intense dintre arta componistică și cea interpretativă. Creațiile pentru duet de piane se deosebesc prin calitățile caracteristice genului de concert, cum ar fi caracter de dialog, reprezentativitate, dinamica generală a mișcării

 

Autoreferatul tezei (Limba română)

Autoreferatul tezei (Limba rusă)

Teza de doctorat

Acces direct la video conferință:

https://meet.google.com/bmz-ircu-fef

Data: Data: 25 august 2020; Ora: 11:00

Locul desfășurării: Chişinău, AMTAP, Bl. II, str. Alexei Mateevici 87, sala 54

Спасибо за заявку
Ожидайте нашего звонка.